Toimintakertomus 2008

Seuran 4.sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 1.4. ja läsnä oli 13 henkilöä. Seuran toimitilana Vanerilan kuntoonpanotyöt edistyivät niin, että oli yleinen avoimienovienpäivä 29.3. ja ohjelmallinen avajaistilaisuus kutsuvieraille 10.5. Sen jälkeen Vanerilan tiloja on vuokrattu erilaiseen käyttöön hyväksytyn käyttösäännön mukaisesti. Käyttö ja kävijämäärät on kirjattu talon vieraskirjaan. Säynätsalopäivillä 8.8. vaneriteollisuuden esittely oli seuran vastuulla ja se hoidettiin Vanerilassa. Seura on merkitty yhdistysrekisteriin 1.8.2004 numerolla 190015 ja Ly-tunnus 2152197-2 Seuratunnuksena on kunnan vaakuna-aihe vuodelta 1957. Toiminnasta on tiedotettu yleisesti kotisivustolla www.saynatsaloseura.fi . Sivusto sisältää jo myös varsin runsaasti tietoutta Säynätsalosta kotiseutuna.

Pj. Mauri Toikkanen, vpj. Erkki Ikonen, jäs. Janne Vilkuna, Ritva Saarinen, Ilona Ilmola, Sari Rannila ja siht. Kauno Lehtomäki. Hallitus kokoontui vuoden aikana 13 kertaa, toteutti tutustumisretken museo- kotiseututoimintaan Äänekoskella ja Konnevedellä ja oli edustettuna maakunnallisilla museo- kotiseutupäivillä Saarijärvellä.

Liittymismaksuna on kannettu 5 € ja jäsenmaksuna vuosittain 10 €. Henkilöjäseniä oli vuoden päättyessä 85, yhteisöjäseniä 3 ja kannatusjäseniä 6.

Talkootyö Vanerilassa on ollut jokapäiväistä toimintaa ja tulos myös sen mukaista. Museovirasto on avustanut talon julkisivun korjausta. Talon kaikinpuolisen kohentumisen lisäksi Vanerilan ja Keskimaan rajamuuri on saanut koristeeksi ”puutalokuvioita” ideanikkarina Matti Virkajärvi. Kaiken tämän ohessa tuli heräte perinnejulkaisun toimittamiseen. Tuloksena oli ”Piipun katveesta” kirjan painatus teknisenä toimittajana Jouni Pänkäläinen ja sen julkaisutilaisuus 13.12. Satasivuisessa ja 80 kuvaa käsittävässä kirjassa on 19 kirjoittajan kertomuksia suloisesti eri aloilta ja paikkakunnan yrittäjien mainostuki mahdollisti kaiken.
Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahaston hoitokunta myönsi seuralle apurahan teollisen kulttuurin kuvatallennusta ja esittelyä varten. Hakemuksen liitelausuntona paikallisen vaneriteollisuuden tehdaspäällikkö piti tätä yhteistyöhanketta tärkeänä. Hoitokunnalle annetaan selonteko apurahalla aikaansaadusta ensi vuoden aikana.
Keski-Suomen työvoima- ja elinkeinokeskuksen Maaseutuosasto toimintaryhmänä Jyväsriihi ry myönsi seuralle hanketukea Vanerilan kokoustilojen av-laitteisiin sekä kuvaeditoinnin harrastetoimintaa varten. Hankinnat on toteutettava 30.4.2009 mennessä ja omavastuu 30%. Hallitus on nimennyt työryhmän, joka toimii hankintojen toteuttamiseksi.
Jäsenetuna on tarjottu mahdollisuutta talviuintiin Juurikan saunarannassa ja tällä harrastuksella on oma kannattajajoukkonsa; ulkoiset puitteet ovat verrattomat. Viime talvikaudelta kirjattiin 13 uimarin käyntejä 622.

Kertomusvuoden taloudellinen tulos osoittaa ylijäämä 7915,73 € tilierittelyllä, mistä on erillinen kirjanpitoon perustuva tuloste. Kassavarat ovat seuran pankkitilillä KSOp 529020-214746

Säynätsalo 7.1.2009