Toimintakertomus 2009

Seuran 5.sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 7.3. ja läsnä oli 18 henkilöä. Seura on merkitty yhdistysrekisteriin 1.8.2004 numerolla 190015 ja Ly-tunnus 2152197-2 Seuratunnuksena on kunnan vaakuna-aihe vuodelta 1957. Toiminnasta on tiedotettu yleisesti kotisivustolla www.saynatsaloseura.fi Sivusto sisältää jo varsin runsaasti tietoutta Säynätsalosta kotiseutuna. Seuran toimitilana Vanerila osoitteessa Puutie 3 40900 Säynätsalo sai vuoden aikana jo vakiintuvia käyttömuotoja. Vanhan paloaseman autotalliosa kunnostettuna kokoussaliksi on ollut sopiva pienimuotoisiin kokouksiin. Nähtäville on saatu kuvakerrontaa, joka myös on kiinnostanut. Talon vieraskirjan mukaan kokousryhmiä oli 52 ja osallistujia 601 sekä opastettuja muita esittelyjä 26 ja niihin osallistuneita 77.

Pj. Erkki Ikonen, vpj. Janne Vilkuna, jäs. Mauri Toikkanen, Ritva Saarinen, Marjukka Perälä, Kari Poutanen ja siht. Kauno Lehtomäki. Hallitus kokoontui vuoden aikana 10 kertaa ja nimetty laitehankinnan työryhmä Erkki Ikonen, Kari Seuranen ja Kauno Lehtomäki 2 kertaa.

Henkilöjäseniä oli vuoden päättyessä 73, yhteisöjäseniä 1 ja kannatusjäseniä 1. Liittymismaksuna on kannettu 5 € ja jäsenmaksuna vuosittain 10 €.

Vanerilassa on jatkettu korjaustöitä. UPM:n edustajille kiinteistön omistajina on myös esitelty alakerran tilojen hyödyntämistä ja tämä jatkovaihe on kehitteillä. Museovirastolle on annettu loppuselvitys talon julkisivun korjaustöistä; loppurahoitus 634 €. Keski-Suomen työvoima- ja elinkeinokeskuksen hanketukea Vanerilan av-laitteisiin on tilitetty 10630,50 €; omavastuuosuus 30 % Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahaston hoitokunnalle annettiin 10.9. selonteko apurahan 5000 € käytöstä. Ensimmäinen perinnejulkaisu ”Piipun katveesta” on loppuunmyyty ja 25.8. tehty kustannusselvitys osoitti sen tuotoksi 4816,22 €. Toinen julkaisu ”Järvi ihan rannassa” tuli myyntiin 12.12. jolloin oli sen julkistustilaisuus; tekninen toimittaja Jouni Pänkäläinen. Harrastetyönä on tuotettu DVD-tallenteita mm.Säynätsalon taloteollisuudesta, hallituksen Kuokkala- retkestä, Säynätsalopäivien Leirikallio- tapahtumasta, Säynätsalon esittelystä ”Kylät tutuksi” tapahtumaan Keski-Suomen museolla 20.10 ja kirjatapahtumasta 12.12. Säynätsalon kotiseutuarkiston perustaminen on alullaan; kunnantalon arkistotiloihin on vastaan- otettu viiden aihepiirin tiedostoja. Jäsenetuna on tarjottu mahdollisuutta talviuintiin Juurikan saunarannassa ja tällä harrastuksella on oma kannattajajoukkonsa; ulkoiset puitteet ovat verrattomat. Viime talvikaudelta kirjattiin 13 uimarin käyntejä 505.

Kertomusvuoden taloudellinen tulos osoittaa ylijäämä 1995,86 € tilierittelyllä, mistä on erillinen kirjanpitoon perustuva tuloste. Kassavarat ovat seuran pankkitilillä KSOp 529020-214746

Säynätsalo 11.1.2010