Toimintakertomus 2012

Seuran 8. sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 24.3. ja läsnä oli 13 henkilöä.
Seura on merkitty yhdistysrekisteriin 31.8.2004 numerolla 190015 ja Ly-tunnus on 2152197-2.
Seuratunnuksena on kunnan vaakuna-aihe vuodelta 1957.
Toiminnasta on tiedotettu yleisesti kotisivustolla www.saynatsaloseura.fi Sivusto sisältää runsaasti tietoutta Säynätsalosta kotiseutuna ja päivityksen on hoitanut Kari Seuranen.
Seura on Suomen Kotiseutuliiton jäsen.
Seuran toimitilana Vanerila osoitteessa Puutie 3 on ollut monipuolisesti käytössä. Vanhan paloaseman autotalliosa kunnostettuna kokoussaliksi on ollut sopiva pienimuotoisiin kokouksiin. Nähtäville on saatu kuvakerrontaa, joka myös on kiinnostanut. Talon vieraskirja kertoo kävijämääristä.

Pj. Erkki Ikonen, vpj. Juha Parkkonen, jäs. Ritva Saarinen, Anneli Autio, Eeva Hänninen, Ilpo Suominen ja siht. Kauno Lehtomäki. Hallitus kokoontui vuoden aikana 8 kertaa.

Henkilöjäseniä oli vuoden päättyessä 55. Liittymismaksu oli 5 € ja jäsenmaksuna vuosittain 10 €.

Perinnejulkaisut ”Piipun katveessa, Järvi ihan rannassa, Säynätsalon Sypreena ja Yritystä aidan molemminpuolin” olivat seuran julkaisuina myynnissä. Lisäksi on myyntivälityksessä kirjat Fiosolen puutarhat, Loisto ja Lyhty sekä Keski-Suomen karttakirja. Harrastetyönä on tuotettu DVD tallenteita varsin monipuolisesti. Sukututkimuksesta oli Ritva Sampion esittelyilta seuran jäsenistölle tammikuussa. Keski-Suomen päivänä 18.4. oli Vanerilan esittelyä yhtenä tapahtumista maakunnassa. Säynätsalopäivien aikana 11- 12.8. Vanerila oli yhtenä tapahtumakohteena yhteistyössä Marttojen ja Parviaisten sukuseuran kanssa. Parin päivän ajan liikkui väkeä talontäydeltä tutustumassa esittelyihin Säynätsalosta kotiseutuna. Seuran toimijain elämysmatka vanhalla linjurilla tehtiin 23.8. Saarijärven Haarasenmäkeen. Museo- kotiseutupäiville Toivakassa sekä Korpilahden paikallishistorian julkistamistilaisuuteen on osallistuttu. Finndomon taloteollisuuden päättymistä Säynätsalossa on seurannut kuvien ja asiakirjain arkistointia ja tiedostot kotiseutuarkistona ovat karttuneet; säilytys kunnantalon arkistotiloissa. Vanerila on hakenut paikkansa paikkakunnalla eri järjestöjen kokoontumispaikkana ja mm. Marttojen toimintaa on ollut syksykaudesta alkaen seurakuntatalon korjaustöiden takia. Kokoustilojen käyttövuokrauksia oli vuoden aikana 23.

Kertomusvuoden taloudellinen tulos osoittaa ylijäämä 45,62 € tilierittelyllä, mistä on erillinen kirjanpitoon perustuva tuloste. Kassavarat ovat seuran pankkitilillä KSOp 529020-214746

Säynätsalo 14.1.2013