Andante festivo

Jean Sibelius 1923

Jean Sibeliuksen säveltämä Andante festivo liittyy läheisesti Säynätsaloon. Säynätsalon tehtaiden johtaja Tohtori Walter Parviainen kertoo Ilmari Hakalan toimittamassa kirjassa Kertomus Säynätsalon tehtaiden juhlatapahtumista 28.12.1922, että vähän ennen joulua 1922 Parviainen tapasi hyvän ystävänsä Jean Sibeliuksen Helsingissä kadulla ja kertoi Sibeliukselle tulevasta Säynätsalon tehtaiden 25-vuotisjuhlasta sekä perusteilla olevasta Säynätsalon seurakunnasta. Tämän kuultuaan Sibelius kesken kiireittensä lupasi muistaa juhlaa sävellyksellään ja toimittikin viikkoa ennen juhlaa tohtori Parviaisen kotiin jousikvartetille sovitetun teoksen Andante festivon. Teos kuultiin ensi kertaa Säynätsalon tehtaitten 25-vuotisjuhlassa 28.12.1922.

Myöhemmin 1938 Sibelius sovitti teoksen uudelleen jousille ja timpanille radiolähetystä silmällä pitäen. Esiintymisensä kapellimestarina jo vuonna 1926 lopettanut sittemmin 73-vuotias Jean Sibelius saatiin houkuteltua johtamaan vielä kerran Radio-orkesteria kun Yleisradio lähetti tervehdyksen New Yorkiin siellä avattavan maailmannäyttelyn kunniaksi. Uudenvuodenpäivän iltana 1939 Suomesta New Yorkiin lähetetty suora radiotervehdys amerikkalaisille kesti puoli tuntia. Puhujina olivat tasavallan presidentti Kyösti Kallio ja ulkoministeri Eljas Erkko, ja musiikista vastasivat vahvistettu Radio-orkesteri ja Finlandia-kuoro. Lähetys Helsingin konservatorion, nykyisen Sibelius-Akatemian, salissa tallennettiin radion omille äänilevyille. Tämä Andante festivon esitys jäi ainoaksi dokumentiksi Sibeliuksesta johtamassa orkesteria. Tallennettu teos on kuultavissa internetissä Yleisradion elävän arkiston sivuilla.

Andante festivo juhlisti myös Säynätsalo-seuran uuden toimitilan Vanerilan juhla-avajaisia 10.5.2008 . Juhlassa teoksen esittivät jyväskyläläiset ”tähtisilmät” Sanna Haverinen viulu, Anna Jämsä viulu, Marikka Manner alttoviulu ja Anna Jaatinen sello.