Vanerilassa esillä

Vanerilassa voi tutustua Säynätsalon ja Vanerilan historiaan.

Säynätsalon vuosisatamitali

Säynätsalon kaupunginosavaltuusto teetti Säynätsalon asuttamisen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Säynätsalo-mitalin, joka julkistettiin 19.9.1997 Keski-Suomen museolla Jyväskylässä. Mitali on kuvanveistäjä Toivo Jaatisen muotoilema.

Muodoltaan mitali ei ole perinteinen pyöreä ja litteä, vaan pikemminkin valettu pienoisveistos.

Säynätsaloa vuodelta 1897 kuvataan mitalin toisella puolella – on metsämaisemassa karhunpesä, niittylato ja hiihtolatuja aukiolla. Säynätsaloa vuodelta 1997 toisella puolella kuvaavat teollisuuden, seurakunnan ja kunnan rakennukset sekä aukiolla Säynätsalonsaaren rakennuskaavan kaavio. Kun tämä puoli mitalia on käännettynä, on mitalin reunukseen sijoitettuna nähtävillä  kolme rakennusta –kuitulevytehtaan pääty JP-kuviolla, kirkko ja kunnantalo. Mitalia varten on puinen säilytyskotelo, jonka kannessa on stanssauskuvio

Kun Säynätsalossa vietettiin itsenäisyyspäivän juhlaa 1997, mitalin numeroituja kappaleita saivat kunnallisissa luottamustehtävissä ansiokkaasti toimineet henkilöt. Mitali numero 1 on luovutettu Uuno Jokiselle.

Vanerilassa on säilytettävänä ja nähtävillä mitalin näytekappale.

Vaneriteltat

Säynätsalon teollisuus oli erityisvaikeuksissa sotavuosien alkaessa 1939. Syitä oli monia. Historiatieto kertoo, että syyskuussa 1941 yhtiön arkkitehti K.G.Stigzelius kehitteli ajatusta, jonka seurauksena ryhdyttiin valmistamaan armeijaa varten telttoja veden kestävästä vanerista. Muutaman viikon kuluttua oltiin jo tuotantovaiheessa ja toimitukset Suomessa olevia saksalaisia joukkoja varten alkoivat. Vaneritehtaan tuotanto oli pian entisaikojen tasolla ja esim. vuoden 1943 toimitukset käsittivät 4066 miehistötelttaa, 6824 tallitelttaa ja 200 saunatelttaa. Ostajamaita oli Suomi, Saksa ja Italia.  Teltat olivat käytössä vaativissa olosuhteissa niin Lapin lumilla pakkasissa kuin Saharan hiekka-aavikoillakin.

Yksi pienoismalli on nähtävillä Vanerilassa.

Valokuvauksen harrastajia on Säynätsalossa ollut kautta aikojen. Työväenopiston puitteissa on toiminut pitkään valokuvauspiiri, jonka työtilana on ollut mm. pimiö Lehtisaaren koululla ja sitä täydensi 1995 alkanut videopajan toiminta. Myös kaitafilmaajilla on ollut vankka harrastajakuntansa.

Vanerilassa on Säynätsalo-aiheisia kuvia esillä A4-kokoon tuotettuna sekä videoita DVD-tallenteina.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.